Szlaki Rowerowe

Góry Izerskie Szlaki Rowerowe

Góry Izerskie szlaki roweroweSingltrek Świeradów Zdrój to pierwsza w Polsce sieć leśnych ścieżek rowerowych – ponad 200 km tras rowerowych w Górach Izerskich. Na tę sieć składają się następujące ścieżki:

Trasa: SINGLTREK

Długość: 20 km
Czas: 3,5 godz.
Trudność: 4/6
Maksymalna wysokość: 1266m n.p.m.
Minimalna wysokość: 899m n.p.m.
Trasa rozpoczyna się przy przejściu granicznym w Czerniawie (samochód można zostawić na tamtejszym parkingu). Trasę singltrekową wytyczono niedaleko kolei gondolowej, na Zajęczniku oraz wokół Czerniawskiej Kopy. Trasa w większości jest lekko nachylona w dół. Trasa polska łączy się ścieżkami z trasą czeską o mniej więcej takiej samej długości. Trasy są jednokierunkowe, są na nich miejsca, w których można wyprzedzać wolniejszych rowerzystów.

Trasa: CIETRZEWIA

Długość: 40 km
Czas: 3 godz.
Trudność: 3/6
Minimalna wysokość: 883m n.p.m.
Izerski Szlak Cietrzewia jest nowym szlakiem narciarstwa biegowego, który latem doskonale nadaje się do jazdy rowerem. Jest to dość łatwa i piękna widokowo trasa.
Trasa rozpoczyna się przy górnej stacji kolejki gondolowej – do tego miejsca można dojechać na rowerze z centrum Świeradowa drogą o łagodnym nachyleniu lub wjechać wraz z rowerem kolejką gondolową. Podjazd rowerem zajmie niecałą godzinę (ok. 10 km).
Z górnej stacji kolei należy zjechać (uwaga: stromy zjazd) asfaltową drogą, a następnie skręcić w lewo. Podjechawszy do Łącznika (1066 m n.p.m.) drogą asfaltową, wjeżdża się na prowadzącą w dół aż do Polany Izerskiej drogę szutrową. Potem skręt w prawo na drogę asfaltową, a na pierwszym skrzyżowaniu skręt w lewo i zjazd w dół. Trasa wiedzie aż do Schroniska Orle, za którym należy skręcić w lewo. Po 200 metrach zaczyna się dwukilometrowy podjazd. Dojechawszy do Rozdroża Pod Cichą Równią, na skrzyżowaniu należy skręcić w lewo.
Szutrową drogą trasa wiedzie do Jagnięcego Jaru, gdzie skręca w lewo, w dół. Na drugim skrzyżowaniu trzeba skręcić w prawo w Ceglaną Drogę, którą dojeżdża się do drogi asfaltowej. Następuje kilometrowy podjazd o średnim nachyleniu ok. 8 %. Dojechawszy do Polany Izerskiej trzeba skręcić w lewo na drogę szutrową (albo pojechać prosto i zjechać do Świeradowa). Po sześciu kilometrach jest się na Łączniku, z którego zjeżdża się w dół asfaltową drogą, a po kilometrze jazdy skręca w prawo. Aby skończyć trasę w miejscu startu (Górna Stacja Kolei Gondolowej) należy podjechać ostro pod górę (maksymalne nachylenie 14%).

Trasa: BIKE MARATON

Długość: 65 km
Czas: 4 godz.
Trudność: 5/6
Minimalna wysokość: 883m n.p.m.
Trasa Bike Maratonu jest trudna, przeznaczona dla rowerzystów o lepszej kondycji. Na trasie są dwa ciężkie podjazdy i dwa strome zjazdy. Na tej trasie co roku rozgrywane są zawody kolarskie MTB z cyklu Bike Maraton.
Start usytuowany jest w okolicach Hali Spacerowej Uzdrowiska Świeradów-Czerniawa.
Początkowo trasa wiedzie pod górę uliczkami Świeradowa-Zdroju, w kierunku dolnej stacji Kolei Gondolowej. Minąwszy stację i przejechawszy jeszcze 300 metrów rowerzysta zdobywa szczyt Zajęcznika, gdzie należy skręcić ostro w lewo. Leśna szutrowa droga prowadzi do asfaltowej drogi wiodącej na Stóg Izerski. Należy skręcić w prawo i przez ponad 1 km jechać pod górę (nachylenie 10%). Na skrzyżowaniu trzeba pojechać w prawo i znów piąć się pod górę. (nachylenie ok. 6%). Na wysokości 1066 m n.p.m. kończy się asfalt. Kolejny etap trasy to zjazd drogą szutrową.
Zjechawszy Trasą Cietrzewia aż do Schroniska Orle należy odbić w prawo, okrążyć Kozi Grzbiet i po 10 km dojechać do skrzyżowania. Potem skręt w lewo (z powrotem), odbicie w prawo i trasa pod górę tzw. „Samolotem”. Następnie zjazd w dół w kierunku Polany Jakuszyckiej i skręt w lewo na Górny Dukt Końskiej Jamy. Dojechawszy do Rozdroża pod Cichą Równią należy przejechać skrzyżowanie na wprost i jechać znów Trasą Cietrzewia. Dojechawszy do Jagnięcego Jaru, za mostkiem należy skręcić w lewo, w dół i na drugiej krzyżówce skręcić w prawo. Potem należy jechać drogą asfaltową – pod górę, do Polany Izerskiej, potem z górki (nachylenie ponad 10 %). Po 3 km na skrzyżowaniu skręcić w prawo i po chwili w lewo (uwaga – bardzo stromy zjazd). W centrum Świeradowa, obok Hali Spacerowej trasa się kończy.
UWAGA! Trasa czynna dla ruchu rowerowego od 20 maja z uwagi na toki cietrzewi!

Trasa: MTB LANG TEAM

Długość: 6 km
Czas: 0,4 godz.
Trudność: 6/6
Maksymalna wysokość: 702m n.p.m.
Minimalna wysokość: 480m n.p.m.
Trasa bardzo krótka, ale też bardzo trudna. Posiada strome podjazdy i zjazdy.
Przebieg trasy: dolny taras Domu Zdrojowego w Świeradowie – ul. Zielona (w górę) – obok wyciągu Bambino-Ski w dół czerwonym szlakiem – skręt w prawo, ul. Dąbrowskiego w górę (niebieski szlak) – górna stacja wyciągu Kamieniec – droga w lewo, kierunek na dolną stację wyciągu Izery – w górę niebieskim szlakiem (trawersem do trasy Staroizerskiej) – skręt w prawo na tor saneczkowy – wzdłuż toru ok. 700m – skręt w lewo – leśna ścieżka – wjazd na ul. Marusarzówny – zjazd w dół przez park ścieżką zdrowia do ulicy Spacerowej – ul. Orzeszkowa – ul. Parkowa – Dom Zdrojowy.

Trasa: ROZDROŻE IZERSKIE-JAKUSZYCKIE

Długość: 24 km
Czas: 2,5 godz.
Trudność: 4/6
Maksymalna wysokość: 1122m n.p.m.
Minimalna wysokość: 767m n.p.m.
Trasa wymagająca kondycyjnie – dwa długie podjazdy i jeden długi, stromy zjazd.
Przebieg trasy: parking na Rozdrożu Izerskim – podjazd na Rozdroże pod Kopą (4km) – dalej prosto, drogą do Rozdroża pod Cichą Równią – na Rozdrożu skręt w lewo – asfaltowa droga pod górę – kopalnia Stanisław – objazd dookoła kopalni – skręt w lewo ścieżką pod górę – trasa prowadząca na Masyw Zielonej Kopy – Sine Skałki – ostry zjazd o dużym nachyleniu, początkowo po kamieniach – Rozdroże pod Kopą – skręt w prawo – ostry zjazd o dużym nachyleniu (4 km) – miejsce startu.

Trasa: WOKÓŁ STOGU IZERSKIEGO

Długość: 30 km
Czas: 2 godz.
Minimalna wysokość: 883m n.p.m.
Trasa o stromych zjazdach i wjazdach.
Przebieg trasy: parking przy dolnej stacji kolei gondolowej SKI&SUN w Świeradowie – wjazd koleją gondolową lub 10 km podjazd (nachylenie 6-13%) rowerem na Stóg Izerski – górna stacja kolei gondolowej – stromy zjazd drogą asfaltową do skrzyżowania – wjazd na Łącznik – zjazd szutrową Drogą Telefoniczną – na Polanie Izerskiej wjazd w lewo, w drogę asfaltową (uwaga – stromy zjazd) – na skrzyżowaniu w lewo pod górę, asfaltową drogą prowadzącą na Stóg Izerski – górna stacja kolei gondolowej.

Trasa: DOOKOŁA KWISY

Długość: 25 km
Czas: 2 godz.
Trudność: 4/6
Maksymalna wysokość: 966m n.p.m.
Minimalna wysokość: 450m n.p.m.
Trasa biegnie drogami asfaltowymi i szutrowymi. Po drodze kilka punktów wypoczynkowych. Na trasie są strome podjazdy i zjazdy.
Przebieg trasy: parking ul. Wyszyńskiego, Świeradów/Centrum – ul. Sienkiewicza (w dół) – na skrzyżowaniu w prawo za budynkiem Urzędu Miasta – ul. Piłsudskiego – przed stacją paliwową skręt w lewo – most na Kwisie – na skrzyżowaniu w prawo – ul. Lipowa (pod górę asfaltem) – na skrzyżowaniu pod skałami Baryłka w lewo do góry – droga w górę po lewej stronie turystycznego punktu wypoczynkowego – na skrzyżowaniu pod górę w leśną drogę – wjazd na szlak niebieski – na skrzyżowaniu przy Płókowym Mostku w prawo – w dół asfaltem – przejechać przez Kwisę a następnie jezdnię – droga asfaltowa na Izerski Stóg – skręt w prawo, w leśną drogę w dół (50m przed szałasem) – uwaga, kiepska droga! – za mostkiem wjazd na ulicę asfaltową Kościuszki – ulicą w dół – za strumieniem skręt w lewo do góry – za parkingiem skręt w prawo – ul. Leśna – ul. Mickiegiwcza (w dół) – ul. Wyszyńskiego – punkt startowy.

Trasa: ROZDROŻE IZERSKIE – KOPALNIA STANISŁAW

Długość: 25 km
Czas: 2,5 godz.
Trudność: 4/6
Maksymalna wysokość: 1122m n.p.m.
Minimalna wysokość: 767m n.p.m.
Trasa wymagająca kondycyjnie – dwa długie podjazdy i jeden długi, stromy zjazd.
Przebieg trasy: parking na Rozdrożu Izerskim – trasa w górę na Rozdroże pod Kopą – trasa prosto, na Rozdroże pod Cichą Równią – skręt w lewo – podjazd do kopalni Stanisław – objazd dookoła kopalni – skręt w lewo, ścieżką pod górę – wjazd na trasę prowadzącą na Masyw Zielonej Kopy – Sine Skałki – ostry zjazd o dużym nachyleniu, początkowo po kamieniach – Rozdroże pod Kopą – skręt w prawo – ostry zjazd o dużym nachyleniu (4 km) – miejsce startu.

źródło informacji – Oficjalna Strona Miasta Świeradów Zdrój
za zmiany dot. powyższych danych redakcja www.goryizerskie.com nie odpowiada